Loader

Pripremi svoj budžet

Ukoliko ste se odlučili da budete finansijski nezavisni, dobrodošli u klub.

Pre nego što krenemo sa temom, ne bi bilo loše reći jednu pozitivnu reč o ovom zamišljenom klubu. Ovde ste član iako vrlo verovatno nikada nećete upoznati druge članove. I to ravnopravni član, gde se ne pravi razlika da li ste tek ušli ili ste proveli 3 godine u ovom klubu. Svi delimo istu sudbinu, svi težimo ka istom cilju. Isti su problemi i izazovi. Klub je tu za vas da vas uvek motiviše i da vam bude vetar u leđa.

A sada tema!

Osnovna stavka je vaš budžet. Iako će zvučati smarački, morate da vodite svoj spisak troškova. Postoje aplikacije za mobilni, excel tabele i papiri da pratite i zapišite. Ovo jeste smarački posao, ali pokazuje realno stanje vaših troškova.

Ovaj proces treba da se radi minimum mesec dana, a ne duže od tri meseca. Ali da kažemo i dva meseca su dovoljna.

Prvi mesec je pokazatelj koliko ste u jednom mesecu potrošili. Vrlo bitan momenat zato što smo spremni da damo pare na svakakve gluposti i za ono što je stvarno potrebno. Zato ponavljamo: zapisujte sve!!! Pa i pare koje ste dali za ljubavnicu!!!

Drugi mesec vam je validator. Koristićete ovu informaciju da vidite koliko ste odstupili od prvog meseca. Zato su dva meseca praćenja jako bitna. Analiziraćemo kako se mere podaci, za sada je bitno da znate zašto vam je ovo neophodno.

Treći mesec je dodatni validator, da biste videli da li se krećete nekim prosekom ili su vam troškovi jako varijabilni. Malo je verovatno da će se desiti da ste potrošili duplo više novca nego u prethodna dva meseca, zato treći mesec i nije toliko neophodan ako vas baš smara zapisivanje.

Budite redovni, najbolje je jednom dnevno da se zapiše. Ne morate da budete u dinar tačni, ali što ste precizniji to bolje. 300 dinara razlike vas neće ni ubiti niti poremetiti planove. 10.000 dinara hoće.

Takođe je bitno da se naglasi i to da ne obraćate pažnju na spisak troškova kada kupujete nešto, ponašajte se kao da spiska i nema. Razlog je psihološki momenat u kome mislite na spisak i ne želite da ga uvećavate, ali onda samo sebe lažete. Znači, sve po starom, ali sa spiskom.

Kako zapisivati troškove

Iako vam se čini da je u pitanju smarački posao, vođenje evidencije troškova je snažna polazna osnova. Ipak, ovaj proces ne mora da bude previše komplikovan. Ono što je potrebno je da vodite i na kraju da saznate koliko ste novca potrošili u toku jednog meseca i na koje aktivnosti.

Kada unosite trošak, ono što je neophodno da unesete je: naziv, kategorija i iznos.

Naziv kupovine - Dajte neki smisleni naziv za ono što ste kupili, a vodite računa da bude takav naziv da može da se ponavlja. Na primer, idete u prodavnicu i kupujete nešto za jelo. Ne morate da unosite svaku stavku koju ste kupili, već nazovite sa “prodavnica” ili “prodavnica hrana”. Ukoliko ste kupili i cigare, a hoćete da odvojite cigare kao poseban trošak, onda napravite dva unosa, jedan za hranu, drugi za cigare. Što se odvajanja elemenata tiče, ne postoji univerzalno pravilo kako da podelite stavke, već je isključivo odluka na vama. Tako da možete imati, na primer, ,,prodavnica hrana”, ,,prodavnica za kuću” i ,,cigare”. Samo je bitno da ne preterate sa podelom.

Kategorija kupovine - Možete sve stavke podeliti u nekoliko opštijih kategorija, radi lakše analize. Predlozi su: Stan, Dete, Zdravlje, Ljubimci, Hrana, Automobil i Odeća. Nemojte se previše zamarati sa smišljanjem naziva, možete i u trenutku kada unosite da vidite da li je vredno da napravite novu kategoriju ili da zavedete pod postojeću.

Iznos - kada unosite iznos, bitno je samo da napomenemo da iznosi ne moraju da budu u dinar. Ako je tačan iznos 458 dinara, stavite slobodno 460 dinara. Bitna je generalna odrednica, ne konkretna cifra.

Analiza rezultata

Nakon minimum dva meseca je vreme da se analiziraju rezultati. Saberite sve troškove na mesečnom nivou. Dobijate dve cifre. Ukoliko je razlika između ove dve cifre manja od 15%, na dobrom ste putu. Ukoliko je veća i iznosi manje od 30%, potrebno je da pratite i treći mesec. A ukoliko je preko 30%, onda imamo problem koji treba rešavati. Taj problem je da vaši troškovi ne mogu da budu stabilni na mesečnom nivou, te morate pogledati šta odskače, tj. koji su to  troškovi bili daleko viši i da napravite plan kako da se stanje stabilizuje, ukoliko je uopšte moguće.

Ukoliko vidite da je razlika ispod 15% ili posle tri meseca ispod 30%, onda uzmite mesec sa najvećim troškom i proglasite to kao količina novca koja vam treba da preživite ceo jedan mesec. Da kažemo da je u pitanju cifra od 40.000 dinara. Ranije smo rekli da treba ovaj iznos da bude maksimalno 50% od primanja. Što dovodi do kalkulacije da treba da imate platu od 80.000 dinara. Da li imate ovoliku platu?

NE: Imate samo dve opcije: ili da smajnite troškove ili da nađete novi posao koji zadovoljava ove kriterijume. Ali definitivno prvo probajte sa smanjivanjem troškova, jer se u dobrom broju slučajeva može mesečni trošak skratiti i na pola, pa time i duplo manja plata neophodna za ovaj plan.

DA: Odlično, spremni smo za dalje korake. Obavezno tri puta proverite kalkulaciju i donesite konačno da! Spremni ste da izdvojite pola plate na troškove, a drugu polovinu na nadogranju vašeg finansijskog života.