Loader

Lakše do inostranog tržišta uz pomoć Razvojne agencije Srbije

Ove godine u saradnji Razvojne agencije Srbije i Japanske agencije za međunarodnu saradnju, održana je obuka srpskih mentora za internacionalizaciju preduzeća.

Zahvaljujući uspešnom sprovođenju mentoring usluga koje se provode kako u Srbiji tako i u region, Razvojna agencija Srbije (RAS) u saradnji sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju (JICA) omogućava stručnu pomoć za mala i srednja preduzeća za izlazak na inostrana tržišta. Za preko 40 srpskih mentora organizovan je trening koji su otvorili Hideja Kobajaši, direktor JICA predstavništva za Balkan i Ana Žegarac, direktor sektora za međunarodnu saradnju Razvojne agencije Srbije. Obuku je održao japanski konsultant Naoja Sakamoto, a kao gošća bila je Đenoveva Hristova-Marej, preduzetnica i konsultant, koja je prenela uspešna iskustva iz Bugarske.

U doba globalne ekonomije, koja je postala „ekonomija iskustva“, stvoren je prostor za izlazak srpskih firmi na inostrana tržišta uz neophodnu dobru organizaciju i poštovanje procedura. Mentori u Srbiji će od sada kao obaveznu novu uslugu uvesti i podršku za internacionalizaciju srpskim preduzećima-korisnicima mentoring usluge.

Kako mnoga mala i srednja preduzeća u Japanu izlaze na inostrana tržišta procena je da će njihovo iskustvo uneto u module obuke za domaće mentore, kombinovano sa iskustvom Evropske unije doneti brži proboj malih i srednjih preduzeća iz Srbije na inostrano tržište. Prema podacima japanskih konsultanata, mala i srednja preduzeća koja rade na inostranim tržištima zapošljavaju više ljudi (10% imaju godišnji rast broja zaposlenih u odnosu na 3% kod preduzeća koja posluju samo na lokalu), a 26% imaju godišnji porast u kreiranju novih proizvoda i usluga.

Obuka mentora deo je projekta „Uspostavljanje i promocija mentoring usluge za MMSPP u zemljama zapadnog Balkana“, koji Razvojna agencija Srbije razvija u saradnji sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju (JICA), uz podršku Ministarstva privrede Republike Srbije.